С всяка следваща година пада минималната възраст на деца, започващи да използват технологиите като част от ежедневието си. В началото е един час гледане на видео на телефона, след това са два пред телевизора, а после идват игрите на смартфоните и постепенно навлизането на таблети и компютри като неразделна част от свободното време на малчуганите.
Някъде между всички тези периоди, започват и упреците към родителите, които се основават на грешни разбирания, че технологиите са изключително вредни за децата в още подрастваща възраст. Именно заради разпространяването на много митове и грешни схващания по темата, много от хората предават негативното си отношение към децата, които използват телефони или компютри. Разбира се, не можем да отречем, че както всяко друго нещо, така и прекараното време пред монитора трябва да бъде балансирано и ограничено, но то не просто не е вредно, а може да бъде изключително полезно!
Именно затова, днес ще ви представим най-често разпространяваните митове за децата и технологиите, които използват.
1. Детето ми е твърде малко, за да използва компютър
Според допитване на ООН до родители от цял свят, става ясно, че по-голямата част от тях всъщност осъзнават и одобряват сядането на децата пред компютъра още от 5-годишна възраст. Ранният опит в боравенето с технологии е всъщност в основата на добрата дигитална компетентност и развива редица умения у децата.
Ако се извлече максимално от влиянието на технологиите върху децата, всъщност може да им се помогне да развият много по-аналитично и практично своите умения. В ранна възраст, децата са най-продуктивни и възприемат най-лесно, бързо и добре всичко, което им се представя като информация.
Именно затова, програми като тази на MindHub, могат да помогнат на малчуганите да извлекат най-полезното от работата им с компютри, дори и само на 5-6 годинки. Те ще започнат да се учат на логика, на усещане за виртуалното пространство и на интелектуално развитие. Най-вече, те ще могат да развият и уменията си да разрешават проблеми и да намират решения на задачи - нещо, което деца, които не използват технологии, учат на по-късен етап.
2. Детето ще се пристрасти към компютъра, ако го използва всеки ден
Както вече уточнихме, прекараното време пред компютъра със сигурност трябва да бъде балансирано и да не се прекалява с него. Ако обаче то бъде ограничено до 1-2 часа на ден, детето няма да бъде пристрастено към него, а може да използва това време по най-добрия начин за него.
Разбира се, съществува опасност от развиване на зависимост към играенето на игри, ако това се случва всеки ден по няколко часа и разбираме родителите, които се притесняват от това.
Прекараното пълноценно време обаче с технологиите, може да помогне не просто за неговото развитие, но и за подготовката му за професиите на бъдещето. Още повече, ако ефективно се използва това време, детето може да се научи и на самодисциплина за това колко време прекарва пред монитора.
Бил Гейтс например е разрешавал на своята 10-годишна дъщеря да използва компютър само по 45 минути на ден. А понякога точно толкова е необходимо и за един урок по програмиране, който да даде силен тласък към развитието на детето по много параметри.
3. Технологиите са виновни за ниския успех в училище
Връзката между учението и технологиите с всяка следваща година става все по-силна. Ако вземем предвид и последните обстоятелства и дистанционно обучение в следствие на ковид, технологиите станаха дори неизменна част от процеса. Точно затова митът “технологиите водят до нисък успех в училище” е напълно погрешен. Интернет може много повече да даде на децата, отколкото да им вземе.
Изобилието от информация и програми, които улесняват обучителния процес, всъщност не просто го облекчават, но и помагат той да преминава по много по-полезен за тях начин. Технологиите дават възможност на децата да им се представи информацията по интерактивен и нестандартен начин. Позволяват много по-задълбочено разбиране и осъзнаване на материята.
Затова и работилниците на MindHub имат такъв успех - и родителите, и децата вече знаят, че с помощта на програмирането, ученето на блокове, игри и други, всъщност се обогатяват знанията на децата и те стават отворени към лесното възприятие на информация и в учебния процес по-късно. Не просто няма да намалят своя успех в училище, а напротив - ще подобрят представянето си в класната стая.
4. Интернет отучва децата да общуват
Това е още един мит, който често се разпространява сред родителите. Истината е, че онлайн комуникацията може дори значително да повиши чувството за принадлежност към определена общност и по този начин да повиши самочувствието, да подобри общуването и да разшири кръга от приятели.
Нещо повече, за деца, които се притесняват от личния контакт, онлайн общуването може да им помогне да развият социалните си умения в безопасна среда, които по-късно да пренесат и в ежедневието си.
Съветваме ви да говорите с детето си за начина, по който общува в интернет и какви са възприятията му за другите там, тъй като е важно от малки те да могат да правят разлика между виртуалното и реалното. Така ще им помогнете да преценят правилно начина, по който трябва да се общува в едната и другата среда.
Край на митовете!
Мрежата от центрове на MindHub отдавна си е поставила за цел да премахне всякакви предразсъдъци към интернета, да разсее митовете и да постави фокус върху ползите, които децата могат да имат от технологиите в днешно време. Не само с това, което ви споделяме, но и с начина, по който преминава всеки един урок в нашата академия. Все пак нейната цел е именно да научим децата на дигитална интелигентност и да ги подготвим за бъдещето, което очаква всички нас, оставяйки го обаче в техни ръце.
Ако и вие искате детето ви да стане част от семейството на MindHub, но не сте сигурни в това как ще се чувства то, предлагаме ви възможността да стартирате с безплатен урок по програмиране!