Все още много хора смятат, че програмирането е сложно техническо умение, което изисква твърде много, за да бъде придобито. Други дори вярват, че трябва да имаш и вроден усет за логика и математика, за да имаш шанса да разбираш по-добре програмирането. Но всъщност програмирането днес е вече просто друга форма на грамотност и дори нов език - макар и компютърен.
Да, разбира се, логиката и аналитичните умения ще бъдат необходими, но те се придобиват с течение на времето и работата с компютри. Нещо, което прави програмирането подходящо и за най-малките ентусиасти - децата. За тях е по-лесно да възприемат начина, по който програмирането се случва и да придобият смисъл за това как работи света на игрите, компютрите и роботите.
Нещо повече, децата не само могат да придобият нови умения по време на писането на код, но и умения, които да са им полезни, както в академичен план, така и в ежедневието на дигиталната ера, в която живеем.
Точно затова програмирането всъщност е много добър начин за подобряване на успеха в училище и придобиване на по-широк спектър от умения. Ето и как!
Математиката и програмирането
Програмирането и математиката са тясно свързани и така, както математиката е важна за програмирането, обратното е също валидно. Когато децата се учат да програмират, те неусетно прилагат математически похвати без всъщност да се стремят към това или да го правят съзнателно. Следвайки логиката и математическите действия (като координати, събиране и изваждане и други), програмирането се превръща в една лесна за тях работеща машина от решения.
Много от юношите, които стартират с академията по програмиране за деца MindHub, се представят страхотно в класните стаи най-вече в часовете по математика. Те видимо започват да се справят по-добре с формулите за решаване на уравнения, с ученето на координати, ъгли и редица аритметични действия.
Английският език преди програмния
И макар да говорим за програмирането и неговите програмни езици, истината е, че английският език е от най-голямо значение, за да може изобщо да се стигне до същността на програмирането. Всичко, свързано с писането на код, е на английски и децата трябва от много малки да разпознават значенията на командите, различни програмни конструкции и другите изписани на друг език текстове. В MindHub отрано интегрираме изучаването на програмиране с английски език, тъй като инструкциите, които децата трябва да зададат на компютър или робот, са на английски.
Важно е да отбележим и, че много по-лесно се изучават езици в ранна възраст и именно затова, както програмирането, така и английският език са важни за малчуганите. Срещата с програмния свят бързо се отразява на децата и това се пренася в училище с повишаване на успеха в часовете по Английски.
Писмена и неписмена комуникация
В много отношения кодирането наподобява storytelling (разказване на истории), тъй като програмистите трябва да вървят в последователен ред. Добрите програмисти знаят как да направят много само с няколко реда код - така, както най-добрите майстори на литературата знаят как да кажат най-важното с няколко прости думи/изречения. Програмистите също знаят и, че излишният код може да направи програмата объркваща, затова когато децата се учат как да програмират, те придобиват навика да елиминират излишното.
Всичко това ги прави по-добри в изразяването на своите идеи и мнения, независимо дали писмено или вербално. Те се учат на последователност и комуникативност - умения, които им помагат във всяка една академична сфера.
Презентационни умения и изготвяне на проекти
В академията на MindHub, учениците често демонстрират наученото в даден курс като изготвят проекти, които презентират пред своите ментори и децата в групите. Това им помага да се научат по-добре как да работят по проекти, а и също придобиват презентационни умения и увереност в знанията си. Ораторството не е силна черта на много хора и не всеки има смелост да застане пред група от хора и да говори за това какво знае и може. А в класните стаи много често децата се озовават пред дъската в очакване да направят именно това - да говорят за знанията си пред своите съученици и учители. Когато обаче тренират това в една друга, не толкова задължаваща среда, те се чувстват комфортно и се отпускат с течение на времето.
Придобиват умения, които могат да приложат в класната стая и без проблем да подобрят успеха си там. Изготвянето на проекти и презентирането им ще са им нужни и на по-късен етап - в университета и работата. Важно е подобен тип умения да се придобият възможно най-рано, за да могат да работят над тях във времето и само да ги усъвършенстват.
Програмирането и по-доброто академично представяне - ръка за ръка
Истината е, че има редица извънкласни дейности, които могат много да помогнат на децата да подобрят представянето си в училище. Програмирането е със сигурност един от най-добрите варианти, тъй като обхваща не една сфера, а няколко и работи над уменията на децата и в личен, и в учебен план. А най-хубавото на академията на MindHub е, че учебният процес там преминава по един по-различен начин от това, на което децата са свикнали. Интерактивното представяне на информация им помага много по-лесно да вникнат в същността на изучаваното и да се адаптират по-бързо към отделните сфери. Затова определено можем да заключим, че програмирането е прекрасен начин да помогнем на децата да се представят по-добре в училище, а освен това да са подготвени и за професиите на бъдещето.
Ако не сте сигурни дали това е подходящо за вашето дете, винаги можете да го запишете на безплатен урок в MindHub, за да видите дали то ще се чувства добре и дали техническата грамотност ще представлява интерес за него.