Има безброй причини защо програмирането е полезно за децата. Като започнем от решаването на проблеми, култивирането на критично и креативно мислене, чак до кариерното развитие, което могат да имат.
Да разберат повече за мобилните приложения, игрите, компютрите и да научат основите на програмирането, помага на децата да възприемат много по-добре как работят всъщност те. Учи ги как и защо математиката е необходима, как да мислят логически и как да пренесат това в ежедневието си, изграждайки стойностни качества, докато са още малки.
И въпреки, че може да е трудно да си представите как от много малка възраст те могат да разберат нещо толкова комплексно, всъщност програмирането за децата може да бъде много забавно и вдъхновяващо занимание, благодарение на летните лагери, на организираните събития, работилници по програмиране, програми и курсове за обучение, турове и много още подобни занимания.
Разбира се, да се научат да програмират, също както с всяка друга сфера, е предизвикателство. Именно затова то може понякога да доведе до грешки и разочарования, което да развие от своя страна у децата усещане за настойчивост. Не само как да се борят с проблемите, но и как да се справят с тях, когато не могат да ги решат.
Това е и първата крачка към емоционална интелигентност.
59% от работодателите не наемат работници с ниско ниво на емоционална интелигентност дори процентът на IQ да е висок.
(Източник: Изследване на Асоциация за човешки ресурси в района на Стивъотер)
Уменията на децата да са постоянни и настоятелни в заниманията си се развиват именно благодарение на курсове като тези за програмиране. Благодарение на логиката, която програмните езици имат, те всъщност разбират много повече за значимостта да намираш решения на задачите - първо пред монитора, а след това и навън.
До̀сега им с блоковото програмиране или създаването на игри, от друга страна, помага за развитието на въображението.
Всички знаем, че децата имат много по-голямо въображение от нас, но именно възможността сами да създадат свои герои или как да накарат два робота да комуникират един с друг, разпалва съзнанието им до неузнаваемост. Част от нашите занимания включват представянето на възможността те да контролират поведението на роботите или героите в игрите.
Всичко това се случва под зоркото око на алгоритмите и докато те се вълнуват да преоткрият нови светове, всъщност развиват и способности да следват логика, прецизност и постоянство.
Как това обаче помага за емоционалната интелигентност?
Емоционалната интелигентност има отражение върху вниманието, паметта и способността на децата да учат, да градят взаимоотношенията си с други и да развиват здравето на ума си.
Децата с по-висока емоционална интелигентност са по-добри във вниманието към всичко около тях, ангажират се много повече с училищните занимания, имат добри отношения с хората около тях и са по-съпричастни.
Друга важна част от процеса по изграждане на емоционална интелигентност е умението за контрол над тези емоции. Като по-малки децата са по-склонни да променят рязко настроенията си в зависимост от това дали получават това, което искат или не. За да се научат да контролират емоциите си и да изградят усещането за постоянство, много помага разбирането на кодове, алгоритми и програмни езици.
Сблъсъкът с предизвикателства, редица решения, които трябва да се намират, и самият процес по програмиране помагат на децата да се изправят срещу трудностите и интересните новости, които се разкриват пред тях.
Това не само разпалва интереса им за още и още знания, но ги учи на контрол и отговорност. Разбират, че ако се провалят в дадена задача, това не е непременно проблем, а напротив - трябва да пробват друг начин и да се борят за успехите си.
Това е една от основните причини програмирането да помага за емоционалната интелигентност - отстраняването на грешки в кода е всъщност много забавна част от процеса! Чрез него те се учат на решителност и работа над проблема, докато не достигнат желания краен резултат.
Развиване на качества
За емоционална интелигентност можем да говорим само когато имаме предвид развитието и на ума, заедно с усещанията. Когато децата развиват своето аналитично и абстрактно мислене, те променят и възприятията си към света и чувствата на другите.
Заедно с това те развиват креативност, увереност в самите себе си и уменията, които придобиват, аналитичност, комуникативност и разбиране - на другите около тях, на програмирането и как изобщо работи света на науката.
Всичко това е просто част от процеса, през който децата минават, изграждайки своите умения, качества и усещания. Емоционалната интелигентност е нещо, което трябва да се развива още от ранна възраст, когато децата разбират защо нещо е лошо или добро, защо действия или думи могат да наранят другите или пък да ги направят щастливи, как да се справят с разочарованието и как да бъдат спокойни пред предизвикателствата.
Всичко това менторите в MindHub имат предвид и работят усърдно заедно с децата, за да могат те не просто да се научат как да програмират, а и да разгърнат потенциала на своята емоционална интелигентност. Ако искате да запишете и своето дете при нас, но не сте сигурни, че ще бъде подходящо за него, можете да разгледате и предложенията ни за безплатен демо урок.